Cykelvägnätet och trygghet

Cykel- och gångvägarna är väl underhållna, plogade och sandade. Uppe vid Lugnet där jag bor är det däremot andra problem. Det finns en bristande förståelse hos andra aktörer för cykel- och gångvägnätet. Redan när de byggde den nya, stora infarten från Lugnetleden slutade Sverigeleden i en grop och en grushög. Det fanns ingen information om det utan man fick åka hundra meter fram till arbetsplatsen och sedan vända. Otänkbart om det varit en bilväg. Samma dag som jag skulle ner till Magasinet på starten av Vintercyklisterna hände något liknande. Cykelbanan framför nya entrén till Lugnethallen slutade i en grushög och så var det ganska länge. Allmänt är det dåligt med förståelsen för att cyklebanor ska vara cykelbanor på Lugnet. Planeringen innebär att man försökt separera gående och cyklister från bilar, bra så långt. Men sedan är det det traktordumprar som kör fram och tillbaka med snö på cykeklvägen och ganska många underhållsfordon som med god fart åker där. Jag skulle nog inte vilja släppa småbarn ensamma på de vägarna som det går till idag. Om barn själva ska kunna ta sig till träning på Lugnet istället för att bli skjutsade av föräldrar måste gång- och cykelvägnätet vara mycket tryggare. Även som vuxen måste man vara på sin vakt.

Annars fungerar det bra med cyklingen, efter att jag i början hade en laddningsbar strålkastare som några timmar tidigare stått på laddning och sedan lade av efter tio minuter när jag slog på den. Det blev kolsvart, gropig grusväg från Sundborn till Falun. Men efter några uppladdningar fungerar den nu bra och det känns skönt att se var man cyklar.

Bernt Lindberg


Kommentarer
Postat av: Malin Jonsson

Vad tråkigt att läsa detta tycker jag. Sådana här fysiska problem på våra gång- och cykelvägar främjar inte cyklandet. Jag tar med meg frågan till förvaltningen där jag jobbar, Trafik & Fritid. Kanske kan vissa problem avhjälpas i och med det. /Malin

2010-01-05 @ 09:23:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0