Dags för fototävling!
Det ska bli väldigt spännande att få se vad ni har upplevt ute i vinterlandet på cykel.
Bilderna mailar ni in till [email protected] senast den 10 mars 2010.
Kom igen med bilder!!!
/ Niclas Sundstedt
Regler för Vintercyklistens fototävling
Tema: Vintercykling i alla dess former
1:a pris 1500 kr
2:a pris 500 kr
3:e pris biobiljetter
(Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.)
Regler:
Bilden ska vara oss tillhanda senast 10 mars 2010.
Tävlingen är endast öppen för deltagare i Falu Kommuns projekt Vintercyklisten och deltagare i referensgruppen i Falu Kommuns projekt Vintercyklisten.
Bilden:
Du får max delta med 3 bilder.
Bilden får ej manipuleras utan ska visa fototillfället så som det såg ut däremot är normal efterjustering naturligtvis ok (dvs nivåer, kurvor, dammborttagning och efterskärpning).
Bildformatet ska vara jpeg med minsta bredd är 1000 pixlar och höjd 1000 pixlar.
Upphovsrätt:
Deltagarna ansvarar själva över sina uppladdade/inskickade bilder. Du ansvarar för att hålla Falu Kommun skadeslöst för eventuella bidrag som bryter mot upphovsrätten.
Tillåtelse att fotografera:
Fotografen bestyrker att han har fått tillåtelse av de människor (och deras vårdnadshavare när det gäller barn) som kan identifieras på bilderna att få använda bilderna i fototävlingen och användningen av bilderna.
Juryn:
Juryn består av 4 personer från Falu Kommun samt en professionell fotograf. De kommer att välja ut 10 bilder, som deltagare i Falu Kommuns projekt Vintercyklisten och deltagare i referensgruppen i Falu Kommuns projekt Vintercyklisten kommer att få rösta fram en vinnare bland. De utvalda bilderna kommer att läggas upp på Vintercyklistens blogg och ev. på Vintercyklistens hemsida för röstning.
Övrigt:
Bidrag med motiv som kan verka stötande kommer att uteslutas ur tävlingen.
Tillåtelse för Falu kommun att använda bilderna efter tävlingen:
Falu kommun vill gärna få chansen att använda bilderna i andra sammanhang efter tävlingen.
Meddela oss när du skickar in/laddar upp bilden om du vill eller inte vill att vi ska få använda bilderna i andra sammanhang än tävlingen.
Vintercykling på riktigt! - 25 grader
Viktigt - angående vinterväghållning
Mvh,
/Andreas Jansson
Plogning??
Vad menas med prioriterade cylelbanor??
Det var nästan omöjligt att ta sig fram. Det tog 50 minuter mot mina max 30 min. annars.
Nu undrar jag om jag törs prova att cykla tillbaka i kväll eller om jag måste leta på en buss.
jag tycker det är jättekonstigt att det är så oplogat, det är ju ingen snöstorm som dragit in.
Är glad för att jag bara ramlade en gång med cykeln och att jag inte slog mig.
/Anna-Karin
Tag chansen och var med i Vårt Falun!
Är du intresserad att som vintercyklist vara med i ett reportage om projektet Vintercyklisten i kommunens egen tidning Vårt Falun? Vill du bli intervjuad och berätta om dina upplevelser som cyklist vintertid och eventuellt bli fotograferad? Intervjun kommer att äga rum redan imorgon tisdag när det passar dig.
Är du intresserad? - mejla [email protected]
/Andreas Jansson
Pendlaridé för cyklister
Vasaloppsträning - no problem!
Det är inte så lätt att vara vintercyklist
Det är inte så lätt att vara vintercyklist när cykeln ser ut såhär efter en arbetsdags parkering. Måste dock säga att Falun kommun verkligen har fått fart på sin snöröjning.
/Anders
Tävling 1 är avgjord
Tävling 1 som gick ut på att lista ut det totala avståndet som alla vintercyklister, som är med i projektet, cyklat den första månaden är nu avgjord. Det rätta svaret är 25 186 km och vinnaren svarade 24 700 km. Bra jobbat!
(Vinnarna har meddelats via e - post)
Nästa tävling är en fototävling...
//Andreas Jansson
Mitt mitt-i-vintern-tips
Kedja och växlar är ju de delar av cykeln som är mest utsatta för påverkan från väder och vind, så där behöver man göra rent och ha på lite olja. Har man möjlighet att ta in cykeln i värmen, så underlättar det både rengöring och smörjning, men även om man tvingas vara ute så kan man fixa lite. 5:56 för smörjning, som Göran tidigare tipsade om, kan även användas så att man sprayar på kedjan för att lösa upp smuts mm och sedan torkar av med hushållspapper eller en tygtrasa.
När sedan kedjan är ren(are) och avtorkad så kan man smörja med kedjeolja. Fördelen med 5:56 är att den tränger in i kedjans länkar väldigt lätt, och tränger dessutom bort fukt. Nackdelen är att man ganska snabbt måste smörja igen för den försvinner fort. Man kan då, om man vill, smörja med någon cykelolja som sitter fast lite bättre.
Om man vill göra rent och smörja sin kedja lite mer avancerat kan man följa den här guiden: http://tnt.happymtb.org/oldserver/mekguide/Kedjetv%C3%A4tt/
Om man vill göra det väldigt enkelt så kan man bara droppa eller spraya på lite olja. Det är bättre än inget.
/ Niclas Sundstedt