15 kg hundfoder på pakethållaren

Hade glömt köpa hundfoder, så jag övervägde att ta bilen, men så tänkte jag att jag ska inte falla för minsta motståndets lag utan hellre testa cykla hem ( ca 3 km från Dalviks kvarn) innan jag vet hur svårt det är.

15 kg hundfoder var inte något som helst problem att ta med på pakethållaren, på en Skeppshult damcykel. Hade förväntat mig att det skulle både bli tungt och svårstyrt, men icke sa Nicke! Enda luriga var när man skulle bromsa i tvär nedförsbacke. Det bästa är då att sänka farten lite grann. Trevlig helg!

Thomas S


Nyservad cykel. Wow, vilken skillnad!

Lånade min frus cykel till SJ. Någon förstörde en eker, så jag lämnade in cykeln på service med smörjning av växlar mm. Oj vad lätt det gick att cykla hem!

Vintervackert

Ni som redan har cyklat hem idag har ju hunnit se vår vintervackra stad, men jag ska strax få chansen att uppleva den i 15 minuter. I förrgår gnistrade träden utefter cykelvägen, men idag ligger snön tung på träden, Härligt både och. Nu är vintercykling som bäst.

/ Niclas Sundstedt

Ny idé !

Vad tror Ni vintercyklister om att vi ordnar en karta där man kan ge olika omdömen för olika vägavsnitt?
Man skulle  t.ex. kunna ha en  skala 1-5 där 1 = mycket svårcyklat och 5 = perfekt vinterväg. 
Det skulle även finnas möjlighet till kort kommentar " ishalka vid viadukten mot SJ" .
När man kommer fram till sitt jobb/hem skriver man ett kort omdöme genom att klicka på olika cykelvägar t.ex. i mitt fall:
Datum 100126 ca kl 7.00 - 7.25
Klickar på väg: Tranbärsvägen- Haraldsbo: 3 (lite moddigt pga salt från väg)
                        Haraldsbo- Norslund: 5 (Nyskrapat)
                        Norslund - Slussen: 3 (snövall hindrade mig att svänga mot vinkelvägen) 
                        Slussen - Centrum: 5 Bra plogat vinterväg

Man skulle sedan kunna se olika färger på cykelvägarna på en karta samt klockslag.
t.ex
1 = röd, 2= orange, 3= gul, 4= blå, 5 = grön

Det tar ca 1 minut att skriva in detta, men det kan spara både tid, blod,svett och tårar för någon annan som snabbt kan se på sin dator eller iphone vilken väg som verkar bäst för tillfället. På så sätt skapar vi trevligare cykelturer för varandra. Kom gärna med kommentarer om denna idé är bra eller ej, alternativt ge förbättringsförslag, etc. / Thomas S

Vintercyklisten på Facebook

En av våra deltagare har startat en intressegrupp på Facebook om vintercykling. Väldigt kul initiativ!! Det finns en länk till höger, Facebookgrupp, som fungerar om du är inloggad. Det går också att söka med hjälp av ordet vintercyklisten på Facebooks sida.

//Andreas Jansson


Ansiktsskydd för oss som måste ha glasögon

Hej

För en glad vintercyklist ställer kölden till problem. 18 december förfrös jag näsan när jag cyklade hem från Falun centrum. Den sträckan cyklar jag på ungefär 10 minuter. Det var "bara" -23 grader. Några dagar senare provade jag att skydda mig med en halsduk. Då immade glasögonen igen helt när jag andades. Tappar orienteringen och landar mjukt i en snödriva! Provar utan glasögon, men det funkar inte bra för mig som är närsynt. Jag måste ha glasögon när jag kör bil. Det ska jag ha när jag cyklar också. Jag är en trafikfara annars.

Jag ser ingen annan lösning än att promenera när det blir för kallt. Jag håller gärna hög fart på cykel. Förutom dagliga turer till o från jobb mm kör jag längre sträckor som motion. Blir då rejält varm o svettig. Så här vintertid immar, som sagt glasögonen ofta igen. Då är det inget roligt längre…  

 

Är det någon som har förslag på bra ansiktsskydd för oss som måste ha glasögon?

 

Anders Thuresson

 


Nu är isen vara plogad på Runn!

Förra året tog jag skridskorna på cykeln till jobbet. På lunchen köpte jag en baguette och cyklade sen med fylld termos till Hälsinggårdsbryggorna. Tog en längre lunch och skrinnade och satt mig på en ö och njöt av vårsolen - härligt!!!! / Thomas

Kylan och kyla och mer kyla

På informationskvällen berättade vi att man inte måste "slaviskt" cykla exakt enligt konceptet 3 km 3 ggr per vecka om man har skäliga förhinder. Vi har alla olika gränser för kylan, men det är nog mer avgörande med rätt kläder och skydd (värmeväxlare, skidglasögon, sjal, etc.). Är det väldigt kallt kan man göra fler korta ärenden eller cykla lite mindre (bättre någon kilometer än ingen), i värsta fall cyklar man dubbelt nästa vecka. Poängen är dock att så långt möjligt inte bryta kontinuiteten. Jag cyklade med palestina sjal, dubbla mössor, handskar och tröjor i ca -26 grader 2 ggr 5 km. Började sista kilometern känna lite kyla för fingrar och tår ( trots dubbla handskar och bra Graningekängor, dock utan extra tjocka sockar), men det största problemet var att jag blev svettig. Men som sagt om man av någon anledning ( sjukdom, extrem kyla, semester, etc. ) inte cyklat en vecka kan man cykla mer en annan och det viktigaste är att komma in i rutinen att cykla så snart det är möjligt.

Önskar Er fortsatt lycka till med cyklandet!

Thomas S

Kontaktuppgifter


Vi arbetar med Vintercyklisten 2.

Borlänge kommun:
 

Karin Gustavsson
Processledare, Borlänge
[email protected]
0243-740 93

Malin Weinholtz
Folkhälsoplanerare
[email protected]
0243-748 69 


Falu Kommun:


Johannes Reinholdsson
Projektledare, Falun

[email protected]
070-2562881

Thomas Sundin
Projektledare Hej trafikant!
[email protected]
023 – 826 58 




Ni har väl inte missat Görans smörjtips?

Jag har kört med en spraj som heter 5:56. Vajarar och växelmekanism har fungerat perfekt trots cykling under de här kalla dagarna. / Göran Eriksson

Vem tar den bästa vintercykelbilden?

Vackra träd? Du är där när det händer? Komiska detaljer eller blickar som möts? Ta med kameran på din cykeltur så kanske du blir en av vinnarna i vår kommande fototävling. Mer info kommer inom kort!


En kylig inställning till klimathotet

Anders Wijkman Foto: Thomas Sundin
                                                               foto: Thomas Sundin

Totalt fiasko, säger Anders Wijkman om FN:s klimatmöte i Köpenhamn.
.... och nu ifrågasätter även allt fler svenskar klimathotet på grund av den långvariga kylan.

Men är inte det lite väl förhastade slutsatser....?
På kort sikt är det väl inte temperaturen som avgör trovärdigheten, utan snarare de stora variationerna i klimatet.

Oavsett vad du och jag tror om klimathotet, så visade vår attitydundersökning att de flesta kommuninvånare anser att cykeln är bäst för både hälsa och miljö jämfört med bil och buss. Därför har vi valt att inte tjata så mycket om just dessa fördelar. / Thomas S

Locket över Falun…

Idag har våra lokaltidningar uppmärksammat ett väderläge som vanligen kallas inversion (extremt stabil skiktning). Inversion uppstår när markytan avkyls och så också luftskiktet nära marken, ofta när det är kallt och vindstilla. Inversion innebär att temperaturen ökar med höjden, vilket gör att den vertikala omblandningen av luft är liten. På grund av detta hindras föroreningar att stiga i luften och samlas under ett spärrskikt. I tätorten leder det till höjda koncentrationer av föroreningar i marknivå, t.ex. av kvävedioxid som nämns i artiklarna.

 

Det största bidraget till uppmätta halter av kvävedioxider i stadsmiljö kommer från trafiken. Att fler och fler människor cyklar vintertid gör att problemen med inversion minskar och ger goda skäl för att satsa resurser på vintercykling. Det är inte bara ni vintercyklister som gynnas av detta utan det gör alla.

 

Miljöförvaltningen i Falun håller i nuläget, med hjälp av SMHI, på att ta fram en webblösning som gör det möjligt för alla som går in på vår hemsida att ta del av lufthalterna i realtid. Vi hoppas att vi kan få igång systemet någon gång i februari - så håll utkik.

 

 

Läs mer i lokaltidningarna:

 

http://www.dalademokraten.se/sida/id/103197/

http://www.dt.se/nyheter/falun/article559843.ece

 

 

/Andreas Jansson

 

PS. Om intresse finns kan jag lägga upp en graf på bloggen som visar halterna av kvävedioxid från våra mätningar?

Vi har alla våra skäl......

Kom hem eftermidnatt i natt!
Tågen i Linköping hade frusit fast, så vi fick åka fyra olika bussar innan vi kom hem från VTI konferensen, som handlade om det framtida resandet. Vintern utmanar oss verkligen i år! När det var som kallast förra veckan skulle jag med min familj och en tårta åka och fira en 70 åring  (Elsborgskyrkan i Falun). Lite sena och lätt stressade skulle vi åka iväg iden -25 gradiga kylan, då brister servoslangen! Ut prutar en blodröd frän olja.....!!! Då är det bra med goda vänner, som snällt lånar ut sin bil. Efter några dagars väntan på mildare väder gav jag upp och trotsade kylan. Jag lade mig under bilen mekade i -20 graders kyla med frusna fingrar, som nästan domnade bort. Det lyckades! For åter iväg med familjen, men när jag skulle vända åter startade inte bilen, bilen var helt "död". Ingen ström. En vänlig volvoförare försökte hjälpa mig att ladda bilen, utan resultat. Några timmar senare hjälpte mig en god vän att få ström i bilen, så jag kunde åka hem. Tänkte då ladda batteriet med laddare, då hade huven frusit fast  (suck) . I natt var det mildare, så äntligen kunde jag ladda bilen för att hjälpa en god vän att hämta en diskmaskin. Men nu ylar servopumpen.....  

Förstår Ni varför jag nästan alltid väljer cykel oavsett kyla?

Thomas S.


Var går gränsen ?

"Hur lång tid man klarar beror på hur mycket kläder man har på sig och hur mycket man har ätit. Är man välklädd och rör på sig kan man nog klara en timme." säger ingenjören Sven Lidström som arbetat i mer än ett år på forskningsstationen Amundsen-Scott. Hans personliga utomhusrekord är minus 75 grader (enligt Dalarnas tidningar). / Thomas S Ps. Han cyklade inte.... Ds.  

Istappar i gommen

Nu vet jag hur det känns när det är så kallt så det bildas istappar i gommen. För så kallt var det att cykla idag. På morgonen cyklade jag i -29 grader, det var inte skönt kan jag säja. Ullkläder, varma skor, varma vantar och rånarluva gör att hela kroppen är varm, men luften är så kall att andas in så det göt riktigt ont i lungorna. Jag tänkte att jag cyklar fort så kommer jag fram snabbare och pinan blir kortare, men det gjorde ju att jag blev mer andfådd och andades ner den kalla luften ännu häftigare. Näsan och kinderna var mer än knallröda efter den turen. Men sedan, efter ett par minuter när man kommit in i värmen så känns det ändå helt bra och jag är ändå nöjd med att jag cyklat och fått känna "livet i mej" en kort stund!

 

(Ps, det finns en FBgrupp för vintercyklister.)

 

Kalla hälsningar/ Elenor


Söker tips för kalla luftrör!

Cyklade idag i 23 -grader C, funkade rätt bra med sjal över ansiktet. Det blir dock rätt fuktigt efter ett tag. Är det någon som har provat någon värmeväxlare att ha i munnen typ den som jag såg skidskytten Anna-Karin Olofsson åka med i ett SVT reportage. Vet ni var man kan köpa dessa hjälpmedel och till vilket pris? / Thomas S


Vargavinter – i siffror

Nedan kan ni se hur temperaturen varierat under december månad. Medeltemperaturen ligger på drygt -5,7 grader. Enligt SMHI, som har vad de kallar normalvärden för temperatur, är medeltemperaturen i december -5,2 grader i Falun. Normalvärdena är uträknade från mätningar som pågått mellan åren 1961 –1990. December har med andra ord varit något kyligare under 2009 än det så kallade normalvärdet.

 

//Andreas Jansson




 

PS. Med reservation för att temperaturen från Miljöförvaltningens egen vädermast kan skilja sig från mätstationen SMHI använder.

RSS 2.0