Svåra hinder?

När jag i morse just passerat Holmtorget och skulle ut på Östra Hamngatan stod en stor lastbil alldeles där cykelbanan övergår till väg. För att komma fram gjorde jag ett hopp med cykeln över trottoaren ut i vägen. Insåg att det inte var helt trafiksäkert. Kom sedan till Fisktorget där två stora lastbilar upptog i stort sett hela infartsytan. Kändes inte helt enkelt var man skulle cykla. Har inga färdiga svar på hur varor skall transporteras utan att störa annan trafik. Kan bara konstatera att det är ett problem som vi inom kommunen måste hantera bättre. Finns det fler ställen där ni upplever det bökigt, stökigt eller rent av farligt?

/ Thomas S


Kommentarer
Postat av: Inga O

Morgontrafiken på Vasagatan, utanför friskolan Mosaik är ibland lite läskig. Stressade föräldrar som skall lämna. Och tom glömmer blinka när de svänger in från Svärdsjögatan. Det kan bli trångt (och hela hösten var det ju ett sort hål som tog plats). Måste erkänna att jag oftast väljer att cykla på trottoaren (nedre sas), så länge där inte är några gående. Idag var gatan fruktansvärt moddig. Den och Villavägen har nog inte så hög prioritet vad gäller plogning och blir ofta både moddiga, sliriga, isiga och knaggliga.

2010-01-19 @ 12:27:24
Postat av: Thomas S

Tack för ditt inlägg. Jag ska be min fru Carolina, som arbetar på Mosaik, samtala med föräldrarna om vikten att ta det lungt och inte stressa i trafiken(om inte annat för barnens säkerhet).

Tyvärr verkar detta vara ett generellt problem vid ett flertal skolor inom kommungränsen.

Vänliga hälsningar

Thomas S

2010-01-19 @ 23:16:36
Postat av: Inga O

Jag menade naturligtvis inte att peka ut den här skolan särkskilt. Det är bekymmersamt på Järnvägsgatan vid Tegelbruksskolan också. Där är ändå både gata och "avsläpp" från början planerade för sådan trafik.

Jag undviker att cykla här vi den tiden - men främst för att det är så svårt att komma upp på cykelbanan. Varför måste det vara så höga trottoarkanter. Jag kommer från Stennäset, väljer (inte) Järnvägsgatan vid Preem. Trottoarkanten går alldeles kloss mot broräcket (över den undre cykelvägen) Infarten till Lidl har försänkt kant, men för hög och för blank för att man skall våga köra upp på den från sidan - allafall i min ålder. Så kommer övergångsstället, där man kan komma upp på cykelvägen. Då är det värsta över. Andra alternativ är långa omvägar - när Järnvägsgatan egentligen är snabbaste vägen

2010-02-04 @ 09:47:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0