Trimmad vintercykel, Otrimmade kläder

Har tjuvstartat lite och hittills dragit ihop 4mil på vintercykeln redan denna vecka. Det känns härligt med lite kyla och snö, en ganska märklig "tvärtomkänsla" så att säga. Navgenerator till LED-cykellyse med autotillslag är något jag verkligen vill rekommendera till alla vintercyklister. Jag ser bra, syns bra och slipper tänka på krånglande batterier eller trög däckdynamo. Köpte ett nytt framhjul med detta inbyggt. Kostar en del men lönar sig i längden.

Men jag känner att min jacka/tröja inte funkar så bra. Jag behöver lite tips på en jacka/tröja som andas och som jag kan ha på mig till jobbet utan att frysa och utan att svettas, för jag vill inte duscha/byta om när jag kommer till kontoret. Har ni något förslag?

 Klas F


Kommentarer
Postat av: Elenor

Jag rekommenderar varmt Ulmmax-kläder (närmast kroppen) att cykla i. Det går snabbt att byta när man kommer till jobbet!

2009-11-12 @ 13:03:32
Postat av: Malin

Jag säger som Elenor, Ullmax är kanon. I övrigt kan jag tycka att det är ok att cykla i längdskidkläder dvs kläder som man kan springa i på vinterna när det är lite kallare ute. Om du vill cykla i vanlig jacka (som är tät) kommer du oavsett vad du har närmast kroppen att tycka att du blir svettig. Ullmaxkläder säljer föreningar ex Grycksbo OK./Malin

2009-11-12 @ 14:15:27
Postat av: Niclas

Lägger in några av de tips som kommer på www.falun.se/vintercyklisten så småningom.



/ Niclas



Kroppen

Sköna kläder är alltid bra när man cyklar, men på vintern måste kläderna fungera mot snö och regn också. Om du duschar och byter om när du kommer till jobbet kan det vara bra med träningskläder anpassade för vintersport, tex längdskidåkning. Det finns väldigt bra som är vindtäta på framsidan och släpper ut överskottsvärme på ryggen. Om du har arbetskläderna under så är det bra med lite rymligare vindtäta kläder. Fyll på med lager under beroende



Smarta tipset: Vindtäta överdragskläder. Lätt och smidigt att dra över och ta av när man kommer till jobbet.

Billiga tipset: Långkalsonger och en extra tröja under jackan.



Knoppen och resten

På sommaren kan man cykla och låta håret fladdra i vinden, på vintern vill man inte gärna det. En bra mössa är riktigt skönt och dessutom ska den passa under hjälmen.

Om man håller sig varm om huvudet så kan man ha mindre kläder i övrigt. Ganska tunn, vindtät och ”lagom” varm är bäst. Det finns många olika typer av mössor som passar, men enklast är en vanlig klassisk toppluva. Vill man ha ”snyggare” mössor så har sportaffärerna massor av typer som är tunna, varma och vindtäta.

Det är även bra att ha bra vantar. Tumvantar är varmast, men är man inte så frusen eller det inte är så kallt så fungerar fingerhandskar bäst för att kunna växla och bromsa.



Smarta tipset: Mössor för vintersport

Billiga tipset: Vanlig toppluva

Smarta tipset: Fodrade skinnhandskar

Billiga tipset: Fodrade arbetshandskar. Det finns vindtäta som är fodrade.

Tips för den frusne: Varmare mössa och fodrade tumvantar som är vindtäta

2009-11-12 @ 15:24:22
Postat av: Thomas S

Hur fungerar ett autotillslag ?

2009-11-15 @ 21:47:03
Postat av: Klas F

Autotillslag i cykellyset funkar så att det är en i lampan inbyggd ljussensor som bestämmer om lyset ska vara på eller av. Varje morgon passerar jag t.ex. genom en kort tunnel. Före och efter är lyset avstängt men i tunneln så kopplas det automatiskt på, bara de få sekunder jag passerar tunneln.

2009-11-26 @ 01:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0