Vi har alla våra skäl......

Kom hem eftermidnatt i natt!
Tågen i Linköping hade frusit fast, så vi fick åka fyra olika bussar innan vi kom hem från VTI konferensen, som handlade om det framtida resandet. Vintern utmanar oss verkligen i år! När det var som kallast förra veckan skulle jag med min familj och en tårta åka och fira en 70 åring  (Elsborgskyrkan i Falun). Lite sena och lätt stressade skulle vi åka iväg iden -25 gradiga kylan, då brister servoslangen! Ut prutar en blodröd frän olja.....!!! Då är det bra med goda vänner, som snällt lånar ut sin bil. Efter några dagars väntan på mildare väder gav jag upp och trotsade kylan. Jag lade mig under bilen mekade i -20 graders kyla med frusna fingrar, som nästan domnade bort. Det lyckades! For åter iväg med familjen, men när jag skulle vända åter startade inte bilen, bilen var helt "död". Ingen ström. En vänlig volvoförare försökte hjälpa mig att ladda bilen, utan resultat. Några timmar senare hjälpte mig en god vän att få ström i bilen, så jag kunde åka hem. Tänkte då ladda batteriet med laddare, då hade huven frusit fast  (suck) . I natt var det mildare, så äntligen kunde jag ladda bilen för att hjälpa en god vän att hämta en diskmaskin. Men nu ylar servopumpen.....  

Förstår Ni varför jag nästan alltid väljer cykel oavsett kyla?

Thomas S.


Kommentarer
Postat av: Inga O

Den här perioden var det verkligen en utmaning. Det blev inte många mil. -20 har tidigare varit en undre gräns. Nu har jag fått höja. Problemet är ju att man blir dyblöt på mitten efter uppförsbackarna, och att fingrarna och tårna håller på att ramla av. Med dålig cirkulation har jag inte lyckats lösa detta bra. Tom med skoterkängor fryser jag om tårna när det blir så här kallt. Tackolov är det bra bussförbindelse mellan Stennäset och lasarettet på morron

2010-01-19 @ 12:18:36
Postat av: Thomas Sundin

Aj då, inte kul när man fryser. Provade själv att cykla i -26 grader celcius 2 ggr 5 km. Jag var väldigt välklädd, dubbla mössor, dubbla vantar, och graningekängor samt palestina sjal över mun. Problemet var att jag blev för varm med även dubbla stickade tröjor under "Alaska jacka". Annars var det helt OK. A och O är att man inte fryser, men man bör heller inte bli svettig, så det är bara att prova flerlagerprincipen nästa gång. Thomas S

2010-01-19 @ 22:38:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0